چگونگی تشکیل نهادهای موازی اطلاعاتی

وزارت اطلاعات نامه‌ای به مقام رهبری ارسال داشته و نظر ایشان را جویا شده است. در پاسخ گفته شده که به صلاح نیست فعالیت‌های اطلاعاتی کشور تنها در وزارت اطلاعات متمرکز باشد و بهتر است که سایر نهادها نیز واحد اطلاعات خود را فعال کنند.
اصل خبر

فعالیت هسته ای ایران و نظر مدیر کل آژانس انرژی‌‏اتمی


مشروح گفت‌‏وگوی مدیرکل آژانس بین‌‏المللی انرژی‌‏اتمی با الاهرام
نظر شما درباره قطعنامه شورای‌‏حکام در مورد ایران چیست؟

 - معقتدم که این قطعنامه به نفع ایران و جامعه‌‏جهانی است، چرا که جامعه‌‏جهانی نمی‌‏خواهد بار دیگر شاهد این باشد که یک کشور جدید بخواهد به سلاح‌‏هسته‌‏ای دست‌‏یابد. این مسأله از نظرگاه جامعه‌‏جهانی وضعیتی را رقم می‌‏زند که حاکی از تهدید بیشتر است.

هدف اصلی، این است که به سوی نابودی کامل سلاح‌‏های هسته‌‏ای در جهان پیش برویم و نه اینکه، برعکس شاهد این باشیم که کشورهای جدیدی به کشورهایی که دارای سلاح‌‏های هسته‌‏ای هستند، اضافه شوند.
درپایان آیا نمی خواهید صحبتی با ایران و کشورهایی که به پیمان منع گسترش سلاح‌‏های‌‏هسته‌‏ای نپیوسته‌‏اند به خصوص سه کشور هسته‌‏ای هند، پاکستان و اسرائیل داشته باشید؟

 - در مورد ایران، همیشه حرف من این بوده که به نفع آنهاست که با آژانس همکاری کاملی داشته باشند. اگر برای جامعه جهانی اثبات شود که برنامه‌‏های هسته‌‏ای ایران فقط دارای مقاصد صلح‌‏آمیز است. از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سود ایران خواهد بود.

به نفع ایران است که به خانواده‌‏ جهانی بقبولاند که به تمام معاهدات پایبند است

مشروح گفتگو

خاتمی با جوانان چت می کند

روزنامه شرق


سام فرزانه: رئیس جمهور، سید محمدخاتمی، برای ارتباط مستقیم با جوانان ایرانی آبان ماه با آنها چت می کند.خاتمی شنبه شب در جلسه شورای عالی جوانان با پیشنهاد چت کردن با جوانان در روز تولدش، 21 مهر ماه، روبه رو شد. او این پیشنهاد را پذیرفت اما زمان آن را به آبان ماه موکول کرد، زمانی که «برنامه ملی جوانان» که در حال حاضر در دست تدوین است به هیأت دولت ارائه شده باشد. پس از رئیس سازمان ملی جوانان و وزیرکار و امور اجتماعی رئیس جمهور، سومین مقام دولتی ایران است که در ارتباطی رسمی جلوی مانیتور می نشیند و با فشردن کلیدهای صفحه کلید، با جوانان ایرانی سخن می گوید. خاتمی وعده داده است که در این «گپ» زنده و مستقیم بسیاری از حرف های ناگفته خود را با جوانان ایرانی در میان بگذارد. حال باید دید که خاتمی در گفت وگوی اینترنتی نیز می تواند چون گذشته که از پاسخگویی صریح به سئوال های خبرنگاران، شانه خالی می کرد، این بار نیز به کلام پناه ببرد. آن هم در فضای چت کردن که با کمترین کلمه ها بیشترین پیام ها منتقل می شود و فرصتی برای بازی با کلمه ها نیست. چندی پیش اعضای مجلس دانش آموزی در نامه ای به خاتمی سئوال های بسیاری از او پرسیدند که از جمله آنها می توان به این پرسش اشاره کرد:

«چرا به راحتی از کنار اصلاح ساختار سنتی آموزش و پرورش که مبنای سنجش کارآیی مشروعیت و ماندگاری هر دولت و حکومتی است، عبور کردیم؟» که این پرسش و پرسش هایی دیگر درباره ناکارآمدی های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی با آرزوهای خوش از سوی آقای خاتمی در جواب یک پاراگرافی به نامه ای دو صفحه ای مواجه شد. (گزارش این نامه نگاری را در روزنامه شرق امروز بخوانید.)رحیم عبادی، رئیس سازمان ملی جوانان ایران در این خصوص به شرق می گوید: «شاید محدودیت های کشور امکان پاسخگویی را از آقای خاتمی گرفته باشند اما از نمونه های تعاملی که ایشان با جوانان دارند این گونه برمی آید که آمادگی پاسخگویی دارند.» عبادی همچنین از نظارت شخص رئیس جمهور بر مکاتبات اینترنتی خود خبر می دهد و درباره امکان چت کردن آقای خاتمی به صورت ناشناس می گوید: «این امکان وجود دارد چرا که ایشان با اولین پیشنهاد ما این موضوع را پذیرفتند.» او اطمینان می دهد که  خاتمی شخصا پشت کامپیوتر بنشیند. البته قرار است ایشان روبه روی یک «وب کم» باشند. گفت وگو در محیط مجازی امکان پی بردن به خواسته های جوانان را می دهد. عبادی که خود نیز در ارتباط مجازی با جوانان است می گوید: «بیش از هر زمان دیگر ما به انتقال پیام ها و دیدگاه ها به مسئولان نیاز داریم و در زمانی که ارتباط به صورت فیزیکی با مشکلاتی روبه رو است باید از محیط مجازی سود برد.» عبادی همچنین می گوید خلاف آنچه که برخی معتقدند؛ چت کردن به لحاظ «اعتقادی» مشکل ندارد بلکه امکانی است که باید از آن برای ارتباط بیشتر با مردم استفاده کرد.

سازمان ملی جوانان: چت را سانسور نمی کنیم

جوانان ایرانی که قرار است از گوشه و کنار دنیا وارد اتاق مجازی گفت وگو با سید محمد خاتمی شوند می توانند بی پرده با رئیس جمهور گفت وگو کنند.این گفت وگوی بی پرده امکان برخی پرده دری ها را هم می دهد. برای همین از محمود دانایی مسئول فنی بخش رایانه ای سازمان ملی جوانان پرسیدیم که برای این منظور چه تدبیری اندیشیده است:«ما می توانیم این سیستم را به گونه ای طراحی کنیم که بشود صحبت های آن سوی خط را کنترل کرد اما از آنجا که کنترل باید به وسیله چشم انجام شود این کار باعث تأخیر می شود. این تأخیر جوانان را از رقبت می اندازد.» از دانایی می خواهیم که درباره تعداد کاربرانی که می توانند در آن واحد شاهد گفت وگو با خاتمی باشند نیز توضیح دهد: «سرور ما در آمریکا است و ما فضای محدودی در اختیار داریم که به نظر من 100 نفر به راحتی می توانند طی این گفت وگو با آقای خاتمی صحبت کنند. اما با راه اندازی سرور خود ما در مرکز ملی جوانان احتمالا در آینده برای این گونه کارها امکانات بیشتری داریم.» او همچنین خبر می دهد که امکان ردیابی گفت وگوکنندگان از طریق ثبت «IP» آنها در شبکه وجود دارد: « این کار برای ما هزینه بر است اما به هر حال امکان آن برای ما وجود دارد.»

چت های دولتی

از این پس هر چهارشنبه بین ساعت 18 تا 20 رئیس سازمان ملی جوانان با جوانان چت می کند. احسان دلاویز مشاور رئیس سازمان ملی جوانان از علاقه مندی سایر مسئولان کشور به ارتباط اینترنتی با جوانان خبر می دهد و می گوید: «وجود واسطه های فراوان میان جوانان و مسئولان کشور باعث دلسردی و ناامیدی آنان می شود. یکی از هدف های ما برای فراهم کردن امکان انتقال ایده ها و نظرات و خواست های جوانان کشور بدون واسطه با مسئولان جلوگیری از این دلسردی و ناامیدی است.»بسیاری از جوانان ایرانی منتظر روزی هستند که بتوانند وارد سایت www.nyoir.com شوند و با خاتمی گفت وگوی اینترنتی خود را آغاز کنند. راستی فکر می کنید آن روز خاتمی کدام صورتک را بیشتر ببیند؟