جزییات‌تخلفات‌صداوسیما

سایت روزنامه اعتماد
19-ربیع الاول 1424 | چهارشنبه 31 اردیبهشت 1382 | 21-مه 2003 | 266<-شماره روزنامه

گروه‌ سیاسی‌: ولی‌ الله‌ شجاع‌ پوریان‌، رییس‌ هیات‌ تحقیق‌ و تفحا از صدا و سیما با انتشار جوابیه‌یی‌ به‌ اظهارات‌ مسوولان‌ سازمان‌ صدا و سیما در خصوص‌ گزارش‌ این‌ هیات‌ از سازمان‌ مذکور پاسخ‌ داده‌ و آمادگی‌ خود را برای‌ مناظره‌ زنده‌ تلویزیونی‌ با رییس‌ سازمان‌ صدا و سیما اعلام‌ کرد. به‌ گزارش‌ خبرنگار ما در این‌ جوابیه‌ با اشاره‌ به‌ توزیع‌ مجلدی‌ به‌ نام‌ »تفحا یا غوغا« به‌ نویسندگی‌ معاون‌ اداری‌ و مالی‌ سازمان‌ صدا و سیما تصریح‌ شده‌ است‌

برای خواندن متن کامل این گزارش به روزنامه اعتماد شماره ۲۶۶ مراجعه کنید

چند قلمی که در گزارش تحقیق و تفحص از قلم افتاد

پیک نت

تحقیق و تفحصی  که در باره چند حساب مالی صدا و سیما کرده و نتیجه آن را در مجلس قرائت کردند، نه تنها ذره ای از خروار بود، بلکه حتی بخش هائی از همین تحقیق و تفحص نیز اساسا قرائت نشد. نه به این خاطر که مستند نبود، بلکه در مقایسه با آنچه که کشف شده بود بی مقدار به نظر می رسید. یکی از این موارد به گفته رییس هیئت تحقیق و تفحص پرداخت شانزده میلیون تومان روزانه از بودجه صدا و سیما به روزنامه جام جمهوری اسلامی است. روزنامه ای که در خدمت غیرسیاسی کردن مردم بسود ادامه حیات مافیای قدرت و ثروت قرار گرفته است. از جمله موارد دیگری که این روزها افشا شده لفت و لیسی است که از کنار فیلمسازی در سیمای جمهوری اسلامی میشود. از جمله موارد که به نظر کم اهمیت آمده و در گزارش مجلس گنجانده نشد تا خوانده شود مسئله ساختن چند فیلم با موضوع فلسطین بود، که هیات تحقیق به آن برخورد کرد اما چشمش را در مقایسه با موارد دیگر نگرفت.

صدا و سیما چند فیلم سینمایی با موضوع فلسطین در سوریه و لبنان ساخته است، که هزینه آن به چند صد هزار دلار می رسد. این فیلم ها را شبکه جهانی سحر ساخته است و گفته می شود اگر حسابرسی شود رقم آن به یک میلیون دلار هم می رسد.
نکته جالب توجه این قضیه برای هیئت تحقیق و تفحص یکی بودن داستان همه فیلم ها بود! ظاهراً مسئولین شبکه سحر بدون خواندن فیلمنامه ها و بدلیل شتابی که برای واریز پول بی زبان به حساب های بانکی خود داشته اند همه را یکجا و بقول معروف چکی قبول کرده بودند.

شاید اگر هیات تحقیق و تفحص مجلس می توانست و به صلاح می دانست اشاره به ماجرای ترویج فساد در این فیلم ها و اعتراض به نمایش آنها در کشورهای مسلمان منطقه بکند، پیگیری را تا پایان ادامه می داد. البته، دراین میان انقلاب فرهنگی 24 ساله هم زیر ضربه می رفت. انقلابی که برافراشتن پرچم آن از سعید امامی به حسین شریعتمداری رسیده است.
موارد متعدد مشروب خوری  در صحنه هائی از این فیلم ها و صحنه های غیر اخلاقی آنها را چگونه می شد در مجلس تشریح کرد؟

 از جمله این فیلم های مکتبی که از کنار درآمد غیر قابل کنترل سیمای جمهوری اسلامی ساخته شده یکی هم فیلم‌ «شب کایتها» به کارگردانی حمید بهمنی است که نمایش آن در لبنان فغان حزب‌الله این کشور را به آسمان برد. حزب الله لبنان که خود با گرفتن بخشی از بودجه تهیه این فیلم ها مسئولیت فراهم سازی شرایط فیلمبرداری را داشته از نیمه راه حساب خود را از شبکه سحر جدا کرده و از شرکت در گروهی که مجموعه های سینمائی با هدایت سیمای جمهوری اسلامی در لبنام و فلسطین می سازد خود داری کردند تا آلودگی حزب الله تهران، گریبان آنها را هم نگیرد